Als je een blog schrijft wil je natuurlijk ook dat hij gelezen wordt; als je hem deelt op social media zoals Facebook en Twitter en er aandacht aan besteedt op Instagram kan dat direct bezoekers opleveren. Daarna is het fijn als je blog ook terug te vinden is in Google zodat het artikel ook op de lange termijn interessant is en je er bezoekers op ontvangt. Zelf ontvang ik per dag tussen de 15.000 en 20.000 unieke bezoekers via Google. Hoe ik dat voor elkaar krijg? Hieronder vind je een aantal tips voor on page seo om op te letten. On page seo wil zeggen dat het factoren zijn binnen je eigen website dus waar je zelf invloed op kan uitoefenen.  Houdt er echter rekening mee dat niet alles altijd nodig is, voor de meeste artikelen is de basis prima. Is het echter een onderwerp met hoge concurrentie zal je er wat harder aan moeten trekken.

Wil je graag meer leren over SEO en hoe je je blog en onderneming kan laten groeien?
Wordt dan gratis lid van deze Facebookgroep.

De content

We beginnen met de tekst zelf; deze moet je niet schrijven voor Google maar voor de lezer! Het beste kan je daarom gewoon beginnen met schrijven waar je over wil schrijven en je verhaal doen. Het optimaliseren van de blogpost volgt daarna. Het is dus ook zeker mogelijk om bestaande content te optimaliseren.

Zodra je de basis hebt; een tekst kan je aan de slag om hem te optimaliseren. Let daarbij op het volgende;

  1. Inhoud; Het allerbelangrijkste is de inhoud; het beste scoort content die voorziet in een bepaalde vraag. Bijvoorbeeld omdat de lezer op zoek is naar ervaringen, informatie, inspiratie, herkenning of een stukje entertainment. Goede content is ‘linkable’ oftewel interessant om van of naar te linken. Dit zijn dus geen week- of maandoverzichten, geen winacties (behalve in andere winactieoverzichten of vanuit bedrijf) en over het algemeen ook geen persoonlijke columns, maar artikelen die ook echt meerwaarde hebben voor een lezer. Vraag jezelf dus na het schrijven af of dit een blog is die jij zou linken als hij door iemand anders geschreven zou zijn.
  2. Structuur; Let op de structuur van je blog; probeer zo snel mogelijk het antwoord te geven op de vraag van de lezer en plaats vervolgens eventueel andere relevante content. Als de bezoeker moet zoeken naar zijn / haar antwoord zal hij ook sneller wegklikken.
  3. Lengte van de tekst; Voorheen was het advies 300 of 500 woorden. Voor een column die je deelt op social media is dat ook voldoende. Voor een artikel die je graag wilt laten ranken in Google is 800 of zelfs 2000 woorden (onder andere bij travelblogs) toch echt wel het minimum.
  4. Leesbaarheid; Het gebruik van witregels en niet al te lange alinea’s. Zeker online is dit heel belangrijk, omdat hier niet altijd ‘gelezen’ wordt maar bezoekers scannen. Door de alinea’s niet te lang te maken wordt het een stuk leesbaarder.
  5. Opsommingen; Wissel je tekst af met opsommingen om het voor de lezer afwisselend te houden en overzichtelijk.
  6. Taalfouten; Let bij het schrijven van je blog ook rekening met de taal; lees het een keertje na of laat het iemand anders nalezen om taal- en spelfouten te voorkomen.

Tip: Veel bloggers schrijven vanuit zichzelf; en dat is prima als het je hobby is of een stukje verwerking. Wil je echter graag groeien moet je vanuit de ander denken; wat wil hij of zij lezen? En dan niet alleen andere bloggers, maar het ‘grote publiek’. Schrijf dus niet alleen voor elkaar en door het te delen in bloggroepen, waar alleen andere bloggers hun content komen droppen maar denk daarbuiten.

Audio-visuele content

Als de tekst af is kan je aan de slag met visuele ondersteuning van je content; denk aan foto’s en plaatjes die je verhaal ondersteunen of afwisselen en het zo voor de lezer aangenamer maken om te lezen. Bijvoorbeeld aan foto’s van een bestemming in een reisverslag, of een foto van het gerecht bij een recept of een diagram voor een informatieve blog.

  1. In de meest optimale situatie geef je de foto voordat je hem upload een passende naam zodat google kan ‘lezen’ wat er op het plaatje staat.
  2. Daarnaast comprimeer je hem zodat je geen grote afbeeldingen upload. Welk formaat is afhankelijk van je thema en hoe groot ze worden weergegeven. Er zijn ook plugins die comprimeren na uploaden, de kleinere versie wordt dan weergegeven maar neemt wel ruimte in op de server.
  3. Vervolgens kan je de afbeelding een alt-tag geven en voorzien van een aangepaste titel.

Naast afbeeldingen kan je ook youtube filmpjes embedden. Doe dit alleen als dit echt meerwaarde heeft voor het artikel zelf omdat dit van een externe site geladen moet worden.

Zoekwoorden

Wil je hoog scoren in Google is het fijn om te weten wat wel of niet goed scoort. Als de tekst af is kan je kijken naar welke vraag hij beantwoord en eventueel nog verder aanvullen. Er zijn verschillende manieren om er achter te komen welke zoekwoorden interessant zijn en ook daadwerkelijk gebruikt worden in plaats van dat je denkt dat ze gebruikt worden. Dit is ideaal om gelijk een aantal synoniemen te achterhalen (wordt ook wel semantische zoekwoorden genoemd). Denk bijvoorbeeld aan het verschil tussen avondkleding en galajurken.

Een van de opties is door het onderwerp bij Google in te typen en vervolgens naar beneden te scrollen naar de gerelateerde zoekopdrachten om te zien waar Google mee komt. Ook kan je bij automatisch aanvullen kijken waar Google mee komt. Daarnaast zijn er een aantal programma’s die je hierbij kunnen helpen zoals Google Trends, Google Keyword Planner, SEMRush en Ubersuggest. Daarmee krijg je een indicatie van welke zoekwoorden gebruikt worden en wat het zoekvolume is. Of gebruik de chrome extensie Keywords everywhere.

  1. Als je weet welke zoekwoorden interessant zijn vanuit seo-technisch perspectief, kun je deze verdelen in short tail en long tail keywords.
  2. Vergeet ook niet om rekening te houden met de concurrentie in je research. Populaire zoekopdrachten met een groot zoekvolume hebben vaak ook een hogere concurrentie en zijn dus lastiger om op te scoren. Denk bijvoorbeeld aan “ik verveel me” als kern; wederom een zoekopdracht met een groot zoekvolume. Zoekopdrachten als  “ik verveel me in de vakantie” of “ik verveel me kind” zijn al een stuk specifieker en daarom ook makkelijker om op te scoren. 

Tip: Wil je een bestaande blogpost optimaliseren check dan in Google Search Console waar je website nu al op gevonden wordt. Door deze zoekwoorden nog meer in te zetten in je artikel zal je hier nog meer verkeer op ontvangen en zullen ook andere relevante zoekwoorden meegenomen worden.

Keyword stuffing

Zorg er voor dat in de body van je tekst ook af en toe het zoekwoord voorbij komt, maar voorkom keyword stuffing (= overmatig gebruik van je zoekwoord in de tekst)! Gebruik eventueel een aantal synoniemen, deze gaat Google steeds beter begrijpen en lezen en zorgt ervoor dat je ook daarop kan gaan scoren. 

Keyword cannibalisme

Naarmate er meer content op je website te vinden is, groeit ook de kans dat je artikel met dezelfde zoekwoorden of synoniemen gaat ranken. Denk bijvoorbeeld aan een artikel over luiertassen en verzorgingstassen; Google weet dan niet welke hij moet ranken. Terwijl als je beide combineert tot 1 super artikel met beide zoekwoorden hij gelijk een stuk beter gevonden wordt!

Check de concurrentie

Als je weet voor welke zoekwoorden je wil gaan check dan ook de concurrentie; is er veel of weinig concurrentie en wat is hun insteek. Wil je bijvoorbeeld ranken op damesmode zal je vooral veel webwinkels tegenkomen die dat verkopen. De zoekintentie van de meeste Google-opdrachten zal dan ook daar op gericht zijn, dit ‘weet’ Google doordat ze bijhouden wat de time on site is en de bounce rate. Als er snel weer weggeklikt wordt, heeft die website blijkbaar niet de gewenste informatie waar naar gezocht wordt. Zorg er echter wel altijd voor dat je dit niet 1 op 1 gaat overnemen; maar probeer je te onderscheiden. In het geval van damesmode kan je bijvoorbeeld specifiek richten op de zoekterm damesmode webshops of damesmode trends 2020. De kans dat je dan gevonden wordt en doorgeklikt is een stuk groter.

Tip: Wil je de concurrentie checken gebruik dan de functie incognito in Chrome of een vergelijkbare functie zoals Private in Safari. Hiermee worden je zoekresultaten niet beinvloed door eerdere zoekopdrachten etc. En krijg je dus een realistisch beeld van wie je concurrenten zijn en de zoekintentie.

Titel & Kopjes

Als het artikel is opgedeeld in alinea’s is het verstandig om kopjes toe te voegen; de zogenaamde title tags. De titel van het blog heeft over het algemeen een h1 title. Soms wordt er gekozen om esthetische redenen om een ander kopje te gebruiken; beter is het om dan de opmaak aan te passen.

  1. Google geeft circa 55 tot 60 tekens weer in de zoekresultaten, natuurlijk kan je titel langer worden maar dan wordt hij halverwege afgebroken.
  2. Zorg ervoor dat deze de lezer ook zoveel mogelijk aanspreekt zodat ze doorklikken en je een hogere ctr krijgt en dus nog hoger gaat scoren in google. Dit bereik je door een cijfer te verwerken in de titel of er een vraag van te maken.
  3. In het kader van naamsbekendheid is het handig om achter het onderwerp van de blog af te sluiten met een – Naam blog.
  4. Nu wordt google steeds slimmer maar het kan geen kwaad om je zoekterm zo ver mogelijk naar voren te halen en de rest van de zin daarop aan te laten sluiten en daar nog wat gerelateerde zoekwoorden in te vermelden.
  5. Tot slot; zorg voor een unieke titel!

Vervolgens heb je de H2 en H3 of nog verdere titel tags; deze plaats je boven de alinea’s. Een aantal alinea’s kunnen onder hetzelfde kopje vallen. Voor de kopjes kan je onder andere de relevante zoekopdrachten gebruiken.

Tip: Eventueel kan je gebruik maken van een inhoudsopgave bovenin het artikel; dit kan je handmatig doen met code. Zelf gebruik ik hiervoor de plugin Table of Contens Plus.

Wil je graag meer leren over SEO en hoe je je blog en onderneming kan laten groeien?
Wordt dan gratis lid van deze Facebookgroep.

Inleiding

Zorg ervoor dat je zoekwoord ook weer terugkomt in de inleiding en slot. Daarom kan het handig zijn om eerst de tekst te schrijven, en daarna pas de inleiding.

  1. De inleiding is over het algemeen 4 tot 8 regels lang en eindigt met een uitnodigende vraag die de lezer uitnodigt om verder het artikel te lezen.
  2. Om dit duidelijker te onderscheiden van de rest van de content kun je dit in de opmaak aangeven door bold te maken of te kiezen voor italic.

Tip: Als je in WordPress werkt kun je het einde van de inleiding aangeven met de <!–more–> tag, op dit punt wordt de tekst dan ook afgebroken voor rss-feeds. Dit voorkomt dat de gehele content weergegeven wordt op bijvoorbeeld de homepage of rss-feed en er sprake is van duplicate content, wat ook negatief kan zijn voor je Google ranking.

Autoriteit

Interne linkjes

Grote kans dat als je meerdere artikelen online hebt staan, er overeenkomsten of aanvullingen te vinden zijn. Door middel van interne links kun je hiernaar linken, dit is handig voor de lezer die wellicht meer informatie wil hebben. Maar deze linkjes worden ook gevolgd door Google bots die sneller het verband zien tussen artikelen. Een artikel met veel linkjes zal sneller interessant zijn dan een artikel met minder interne linkjes en dus ook makkelijker hoger scoren. Een pagina zonder linkjes wordt ook wel verweesde content genoemd. Het aantal linkjes is afhankelijk van de opzet van je artikel; over het algemeen kan je tussen de 1 en de 5 linkjes aanhouden en in uitzonderingen voor cornerstone content kan dat ook meer dan 20 linkjes zijn.

TIP: Link niet alleen als je een nieuw artikel hebt geschreven, maar geef pagina’s ook een boost door met oude pagina’s naar de nieuwe pagina te linken. Geen idee vanuit of naar welk artikel je moet linken? Met de zoekopdracht in Google site:jouwwebsite.nl [zoekwoord] vind je alle relevante pagina’s op je eigen website met de meest waardevolle pagina’s bovenaan. Vanuit die pagina’s kun je vervolgens naar je artikel linken. 

Externe linkjes

Daarnaast is het verstandig om te linken, mits van toegevoegde waarde voor de lezer, naar één of twee externe sites met hoge autoriteit. Denk bijvoorbeeld aan de rijksoverheid, wikipedia, nieuwssites etc. Je moet dan niet bang zijn dat je bezoeker wegklikt, maar Google zal het artikel juist sneller als autoriteit zien omdat je doorlinkt naar meer interessante informatie. Zorg ook dat je regelmatig controleert of de linkjes nog werken. Dit kan bijvoorbeeld door een keer per maand de plugin Broken Link Checker aan te zetten.

Anchors

Als je linkjes toevoegd hou dan ook rekening met de anchor; dit zijn de woorden die je gebruikt om te linken. Om de bots te helpen te begrijpen waar het linkje over gaat kan je de anchor een inhoudelijk woord meegeven. Houd er echter rekening mee dat dit niet hetzelfde zoekwoord is als waar je dat artikel op wil laten ranken. Voor externe linkjes kan je wel gebruik maken van signaalwoorden zoals “Hier vindt je …” of de naam van de website / blogger. Tenzij je natuurlijk afspraken hebt gemaakt rondom het ruilen van linkjes.

Meta-beschrijving & URL (Yoast-plugin)

Niet alleen de titel maar ook de meta-beschrijving en URL worden in de Google snippet weergegeven. Daarom is het verstandig om daar ook aandacht aan te besteden. Als je werkt in WordPress is de plugin Yoast een aanrader om dit eenvoudig aan te passen. 

Blog optimaliseren; tips en trucs voor on page seo om hoger te ranken in google - Mamaliefde.nl

URL

  1. Zorg ervoor dat gelijk duidelijk is wat het onderwerp is van de blog. hoe-wij-van-de-ongewenste-gasten-afkwamen in het hieronderstaand voorbeeld geeft niet gelijk weer waar je het over hebt.
  2. Natuurlijk moet het zoekwoord ook terugkomen in de url; het liefste vooraan.
  3. Houdt de url ook zo kort mogelijk (onderzoek heeft uitgewezen dat 55 tekens meest optimale is) Zorg dus voor een permalink structuur zonder categorieën of data.
  4. Woorden als en, de of het worden soms al automatisch uit een URL gehaald, maar het is goed om dit even te checken. Ook bijvoorbeeld cijfers of data zijn niet relevant in een URL.

Tip: Pas je een URL aan na publicatie, zorg dan voor een redirect om foutmeldingen te voorkomen.

Metabeschrijving

In de meta-beschrijving kun je net wat meer context geven dan alleen de titel, aan de inhoud van het artikel. Daarnaast is dit een manier om de lezer over te halen om door te klikken.

Let op: Yoast staat vooral bekend vanwege de groene bolletjes; in het begin kan het fijn zijn om hiernaar te kijken om wat meer feeling te krijgen in waar je op moet letten om je blog te optimaliseren. Als je wat meer ervaring hebt, kun je dit loslaten. Groene bolletjes zijn geen garantie dat je blog ook hoog gaat scoren, maar puur een indicatie of hij is geoptimaliseerd voor dat betreffende zoekwoord. Ook andere factoren zoals de laadsnelheid en concurrentie bepalen de positie in Google.

Structured data

Relatief nieuw is de structured data; omdat er steeds meer content op het internet te vinden is, moeten de Google bots steeds meer doorzoeken. Door structured data toe te voegen aan je artikelen en pagina’s maak je ze het een stuk makkelijker en zul je ook sneller hoger scoren. Dit zijn blokjes met bepaalde codes die, afhankelijk van het soort content, variëren.

Zo heb je speciale structured data voor reviews, recepten, how-to’s etc. Deze informatie kan vervolgens ook gebruikt worden in de snippet bij de Google resultaten. En met een beetje geluk haal je zelfs de featured snippet op de zogenaamde 0-positie.

Techniek

Daarnaast zijn factoren zoals laadsnelheid en of je artikel ook goed vertoond wordt op mobiel interessant. Dat zijn echter factoren die voor de gehele website gelden. Het kan zo zijn dat de zoekresultaten mobiel heel anders zijn dan op je laptop!

Tot slot heeft Google een tijdje geleden de amp-pagina’s geintroduceerd; dit zijn pagina’s met een minimale opmaak en dus een hele hoge laadsnelheid. Deze zijn te herkennen aan de bliksemschichten in de zoekresultaten; met name op de mobiel. Het voordeel hiervan is dat ze sneller zijn en potentieel hoger kunnen ranken, het nadeel is dat de opmaak verloren gaat en je dus ook niets kan meten of banners niet vertoond worden. Een reden waarom veel websites dit toch weer verwijderd hebben omdat het niet optimaal werkt. Het zal dus ook niet snel een rankingsfactor worden waarop sites worden beoordeeld, terwijl dat bij het ssl-certificaat (https ipv http) wel het geval is.

Voorbeeld blogstructuur

Je schrijf een blog over muizen vangen. Kopjes kunnen dan zijn;

Titel; Muizen in huis; Tips om ze te vangen met muizenval of natuurlijke middelen

  • Hoe ziet een muis er uit?
    • (Afbeelding muis)
    • Verschil muizen en ratten
    • Zwarte muis
    • Muizen in huis gevaarlijk; 1 muis of meerdere?
    • Kunnen muizen klimmen of komen ze in je bed?
    • Muizen urine stank verwijderen
    • Gaan muizen vanzelf weer weg?
  • Middels tegen muizen
    • Beste muizenval
    • Muizenval action
    • Muizenval kopen (met affiliate linkje)
    • Muizenbestrijding & kosten
  • Muizen verjagen
    • Muizen verjagen met uien
    • Muizen verjagen met theezakjes
    • Eucalyptus olie
  • Hoe vang je een muis met huis, tuin en keuken producten?
    • (youtubefilmpje)
    • Muizen vangen met lijm
    • Muizen vangen met pindakaas
    • Muizen vangen met emmer
    • Muizen dood van chocolade?
  • Muizen uitzetten

URL: blognaam.nl/muizen-vangen-verjagen-muizenval-uitzetten

Meta-beschrijving: Muizen vangen; Tips hoe een muis er uit ziet, beste muizenval, muizen verjagen met uien, theezakjes of vangen met lijm, pindakaas, emmer en chocolade.

Vond je dit interessant en wil je graag meer leren over SEO en hoe je je blog en onderneming kan laten groeien?
Wordt dan gratis lid van deze Facebookgroep.

Linda van Aken