Binnenstebuiten Disney film recensie

Binnenstebuiten Disney film recensie

Op een loeihete dag bezocht ik met een vriendin en mijn dochters van bijna 3 en net 4 de heerlijk koele bioscoop in het hoofdkantoor van Disney. Als lid van het Mamaliefde testpanel mochten we de nieuwste Disney Pixar film bekijken en beoordelen ruim voordat hij in de bioscoop draait: Binnenstebuiten. Hebben jullie er al over gehoord? In de aankondiging staat dat deze 95 minuten durende film geschikt is voor alle leeftijden en draait om de emoties in het hoofd van Riley. Vanaf 15 juli kun je hem in de bioscoop bekijken.

Binnenstebuiten

Review: Disney's Binnenstebuiten - Mamaliefde

Disney is gevestigd op de 19e verdieping, voor mijn peuter en kleuter was dit al waanzinnig. Ze hebben dus uitgebreid naar buiten gekeken tijdens de ontvangst. We konden Schiphol zien met alle opstijgende vliegtuigen, maar ook allerlei andere gebouwen en mini auto’s, zo hoog waren we. Mijn kleuter was zeer onder de indruk van de jurk van prinses Tiana die tentoongesteld werd (de prinses uit De Prinses en de Kikker) en wilde ook wel even poseren bij de filmborden. Iedereen kreeg een glas limonade en een zakje chips. Daarna was het tijd om brillen te passen en konden we de bioscoopzaal in.

Waar gaat de film over?

Opgroeien gaat niet zonder vallen en opstaan, de film start net als het meisje Riley haar leven in Minnesota achter zich laat en voor de nieuwe baan van haar vader moet verhuizen naar San Francisco. Riley wordt bestuurd door haar emoties: Plezier, Angst, Woede, Afkeer en Verdriet. De emoties wonen in het Hoofdkwartier, de commandoruimte in Riley’s hoofd, waar ze haar van advies voorzien bij de dagelijkse dingen. Riley en haar emoties hebben moeite om zich aan te passen aan het nieuwe leven in San Francisco, wat leidt tot opschudding in het Hoofdkwartier. Hoewel Plezier, Riley’s belangrijkste emotie, haar best doet om alles positief te houden, ruziën de emoties over hoe ze het beste kunnen omgaan met een nieuwe stad, een nieuw huis en een nieuwe school. Klinkt wat complex, dus bekijk vooral de trailer. De film is gemaakt door dezelfde man die verantwoordelijk is voor Up en Monsters Inc.

Wat vond het Mamaliefde testpanel?

Peuterlief van bijna 3 was nog niet eerder in de bioscoop geweest, ze had er veel zin in en vond het best spannend. Haar eigen bril in combinatie met de benodigde 3D-bril was geen succes, maar ze heeft haar bril wel vaker af dus dit was geen probleem. Voor haar en haar zus van 4 was het concept van deze film nog te ingewikkeld. Mijn vriendin en ik zouden deze film adviseren voor 6 jaar en ouder. Emoties zijn natuurlijk redelijk abstract. Bovendien zitten er veel enge en verdrietige momenten in het verhaal. Beide meisjes kropen dus geregeld op schoot of hielden stevig mijn arm vast.

De humor in de film is geweldig, ik moest ECHT heel erg hard lachen op veel momenten, maar te ingewikkeld voor mijn dochters. Volwassenen snappen alles ten volle, de grappige momenten gingen grotendeels aan de kinderen voorbij. Dat brengt mij dan ook bij de mening van mijn kleuter, die al twee Tinkerbell films in de bioscoop heeft gezien. “Het was echt stoer mama, maar ik vond de film wel heel erg verdrietig…” Kortom ze genoot van de ervaring, de zielige verhaallijn in combinatie met het niet snappen van de humor en de abstracte begrippen en psychologische termen, maakten dat het verdriet de boventoon voerde.

Er zaten ook niet echt liedjes in á la Frozen… Ouders met kinderen onder de 6 zou ik deze film dan ook afraden. Wacht even tot ze iets groter zijn en een breder referentiekader hebben. Als volwassene vond ik het een zeer vermakelijke film met erg leuke humor, al zou ik er zelf niet voor naar de bioscoop gaan. Dit soort films kijk ik graag lekker lui op de bank. Ik lach niet zo snel hardop om een film, tijdens deze voorstelling heb ik dat toch verschillende keren gedaan! Heerlijk, die Disney humor 🙂

Redactie Reis-liefde