“Zit nou eens stil!?

Deze zin hoorde je vaak in klaslokalen. Kinderen moe(s)ten in ons onderwijs, dagelijks een lange tijd achter elkaar stil zitten aan hun tafeltje en goed en geconcentreerd blijven werken. Wellicht heb jij zelf ook jarenlang op deze manier je schooltijd ervaren en weet je heel goed hoe je aandacht verslapte na verloop van tijd en je niet meer bij de les was. Hoewel we niet willen dat dit gebeurt en we ons ook goed realiseren dat het niet goed is, onderwerpen we onze kinderen er vandaag de dag nog wel dagelijks aan. Hoe kun je van kinderen verwachten dat ze goed presteren als ze het grootste deel van een dag op hun stoel zitten?

Meer bewegend leren

Gelukkig zijn er tegenwoordig steeds meer leraren te vinden die bewegen in de klas belangrijk zijn gaan vinden. Leerkrachten ervaren namelijk steeds meer, dat leerlingen in beperkte mate stil kunnen zitten, ongeconcentreerd en snel afgeleid zijn en geen intrinsieke motivatie meer hebben om iets te willen leren. Eén van de grootste oorzaken hiervan is dat de wereld in de afgelopen jaren enorm veranderd is. Een groot aantal elektronische media heeft zijn intrede gedaan en kinderen zitten heden ten dage vrij lang achter schermpjes. Dit kan leiden tot het krijgen van veel prikkels, maar ook tot het hebben van gebrek aan beweging. En, dit kan goed leiden tot concentratieproblemen en leermoeilijkheden. Het goede nieuws is dat er een manier is gevonden om iets aan deze omstandigheden te doen. Bewegend leren kan niet alleen op school ingezet worden, maar is ook erg interessant om thuis in te zetten om spelenderwijs met je kind te oefenen.

Waarom is bewegend leren zo belangrijk?

Het menselijk lichaam is niet ontworpen om lange tijd te zitten. Kinderen hebben daarom veel beweging nodig om te kunnen groeien. Beweging is één van de belangrijkste taken bij de opvoeding van een kind. Het is net zo natuurlijk voor kinderen als ademen is voor leven. Kinderen moeten wiebelen, friemelen en schudden.

Om goed te kunnen leren, is het van groot belang dat kinderen tijdens de lessen hun lichaam laten bewegen. Als kinderen bewegen, activeert dit de hersenen op verschillende manieren en zorgt het voor een meer permanente geheugenafdruk. Momenten van bewegen doorbreken de lesroutine en maken kinderen wakker, verhogen de motivatie en verbeteren de alertheid. Door fysieke vaardigheden aan te leren, kunnen kinderen beter leren en onthouden.

Fysieke fitheid kan alles beïnvloeden, van het gedrag van een kind tot zijn vermogen om zich op taken te concentreren. Het laat het bloed stromen, het stimuleert de creativiteit en het doorbreekt de eentonigheid van zitten op die harde oude stoelen! Ook zijn dit soort ontspanningsmomenten goede stemmingsverbeteraars met veel positieve bijwerkingen. Daarnaast wordt het op school en thuis gezelliger en socialer. En het belangrijkste van alles is dat kinderen zo graag op deze manier willen leren!

Bewegend leren ideeën om te oefenen met lezen

Lezen en zitten. Geen goede combinatie als je bovenstaande hebt gelezen! Hoe kun je dit voorkomen en hen laten bewegen tijdens het lezen? Hier volgen enkele ideeën.

  • Plekje lezen. Kies een plekje uit waar jij graag wilt lezen. Kinderen mogen zelf kiezen. Op de kast, onder de tafel, op de tafel, op de verwarming. Dit mag liggend, staand, zittend, op de manier die het kind fijn vindt. Na een aantal minuten wissel je van plek.
  • Oefenballen. Zorg voor een aantal oefenballen en ga daarop zitten als je moet lezen. Leerlingen mogen niet van de bal afvallen. Ook kan stuiterend lezen een goede uitdaging zijn.
  • Lopend lezen. Loop door een veilige ruimte en lees het boek. Of lees bij elke stap een woord.
  • Wiebelkussen. Een wiebelkussen op de stoel, zorgt ervoor dat je moet gaan wiebelen. Je bent aan het bewegen tijdens het lezen.
  • Schommelen. Als er een schommel is, pak een boek en ga heerlijk relaxen, schommelen en lezen.
  • Na een bladzijde lezen, even bewegen. Of je nu voorleest aan de kinderen of dat de kinderen zelf lezen, na 1 bladzijde moet je even pauze nemen om te bewegen. Ga even springen, huppelen, rennen enz. Het brengt het bloed in beweging en het zal zorgen voor een betere focus.
  • Hometrainers. Lezen en rijden op hometrainers. Heerlijk fietsen op een veilige hometrainer en tegelijk lekker lezen. Het verbetert de gezondheid en het lezen tegelijkertijd.

Bewegend leren ideeën rekenen en tafels

Stilzitten tijdens het rekenen? Niet handig. Hier volgen enkele ideetjes om te kunnen bewegen tijdens het rekenen of oefenen van tafels.

  • Dobbelstenen. Dobbelstenen hebben vele mogelijkheden om te gebruiken bij het rekenen en er bewegend leren aan te koppelen. Een voorbeeld is; schrijf bij de nummers verschillende beweegvormen zoals springen, klappen of stampen, en rol de dobbelsteen na een rekenopgave.
    Of gooi de dobbelstenen, maar de keersom en je mag nog een keer gooien om te kijken hoe je mag bewegen. Dit kan natuurlijk ook met min- en plussommen.
  • Ren naar het goede antwoord. Schrijf de antwoorden van sommen of tafels op het einde van het schoolplein. De leerkracht zegt een som en de leerlingen rennen zo snel mogelijk naar het goede antwoord.
  • Sommen op de vloer. Schrijf sommen op briefjes en plak die op de vloer en laat kinderen op de sommen gaan staan en het antwoord roepen. De manieren van bewegen kunnen vooraf worden bepaalt. Ook kan dit als race worden gedaan als je twee dezelfde rijen met sommen op de vloer plakt.
  • Klokkijken buiten op het plein. Teken een grote klok op het plein met krijt. Een leerling is de grote wijzer, de andere is de kleine wijzer. Je zegt een tijd en de kinderen moeten op de juiste cijfers gaan staan.
  • Bewegen met getallenlijnen. Getallenlijnen zijn geweldig voor allerlei soorten reken beweegspelletjes. Maak grote getallenlijnen op het plein met krijt en doe er allerlei renspelletjes mee door naar het juiste getal te lopen. Of laat kinderen springen van nummer naar nummer of een som uitrekenen op de getallenlijn. Dit heeft heel veel verschillende mogelijkheden.
    Of een papiertje met een cijfer erop. Hang het op de juiste plek op de getallenlijn.
  • Teken een dartbord. Teken een dartbord op de grond en gooi een bal/pijltje op het juiste antwoord.
  • Gebruik een hinkelbaan. Een hinkelbaan met de nummers 1 t/m 12 kan verschillende mogelijkheden bieden voor bewegend leren tijdens het rekenen. Spring en tel in tweetallen. Dus 2, 4, 6 enz. Dit kan ook met 5.
  • Sommen op de muur. Op de muur worden antwoorden van sommen geschreven in een cirkel. Met een bal gooit de leerling op het juiste antwoord.
  • Ga op je stoel staan. Alle kinderen hebben een wisbordje. De leerkracht of ouder zegt een som. Kind schrijft antwoord op. Is het antwoord goed, dan…..ga je op je stoel staan, ren je een rondje om je groepje, maak je verschillende gebaren enz.

Dit waren enkele voorbeelden van bewegend leren voor lezen en rekenen. Er zijn nog talloze mogelijkheden meer. Even zoeken op het internet levert talloze tips op.

Conclusie

In een ideale situatie wordt het traditionele leren afgewisseld met bewegend leren. Bewegen tijdens het leren is verstandig en noodzakelijk voor kinderen van alle leeftijden en niveaus. Bewegende leermomenten zijn dan ook geen tijdsverspilling. Het vergemakkelijkt eerder omdat ze leergierig worden en ontvankelijker worden voor nieuwe stof. Het geeft waardevolle impulsen wat zorgt voor het beter opnemen en opslaan van leerinhoud.

Lees ook