Als je kind leert lezen, dan krijg je ook opeens te maken met het AVI-systeem. Welk niveau staat nu voor het niveau van je kind en hoe heilig is dit systeem? Kan je aan het niveau ook zien of het boek geschikt is voor je kind wat betreft leeftijd? En hoe kom je er achter welk AVI-niveau je kind heeft?

Wat is het AVI-systeem?

Het AVI-systeem is een indeling van boeken, zodat je kunt zien bij welk leesniveau de boekjes passen. Het idee is eigenlijk heel simpel te volgen. Je begint bij AVI-start en vervolgens heb je per groepsniveau 2 levels: Midden en Eind. Dus avi m3 is halverwege groep 3 en avi e3 eind groep 3. Na groep 7 komt het AVI-plusniveau.

Hierbij gaat het om de gemiddelde leesontwikkeling; er zijn dus altijd kinderen die wat sneller of langzamer lezen. Uiteraard wordt hierbij uitgegaan van wat een kind in de betreffende groep zou moeten kunnen. Maar ieder kind leert op zijn eigen ‘tijd’, en dus wordt ook ieder kind hierin getest. Ga dus nooit uit van de groep van je kind, maar kijk naar de testresultaten.

AVI-niveaus-kleurenschema Zwijssen

Het AVI-systeem en de bibliotheek

In een bibliotheek worden boeken niet ingedeeld op AVI, maar op leeftijdsniveau. De boeken hebben een A-, B- of C-sticker. A-boeken zijn bedoeld voor kinderen tot negen jaar. Hierdoor vallen hier ook de AVI-start tot AVI E5 boeken onder. De B-boeken zijn van 9 tot 13 jaar geschikt. Hieronder vallen dus AVI M6 boeken en hoger (als het om geschikte verhalen gaat tot 13 jaar uiteraard). C-boeken zijn dus de boeken voor kinderen boven 13 jaar en zullen dan ook in principe uit AVI-plus boeken bestaan.

Daarnaast heb je ook nog de “makkelijk lezen boeken”. Deze boeken hebben dit keurmerk gekregen omdat ze voor kinderen met leesproblemen geschikt zijn. Zo kunnen kinderen toch mooie verhalen lezen! In de bieb kan je kijken bij het MLP (makkelijk lezen plein).

Avi-niveau testen om beheersingsniveau te bepalen

Op school wordt je kind regelmatig gecontroleerd op leesniveau. Hierdoor weet de leerkracht precies hoe ver je kind gevorderd is en dus ook welk AVI-boekje het beste bij hem past qua moeilijkheidsgraad. Je zult dit bij rapporten dan ook tegenkomen en tussendoor kan je het uiteraard ook gewoon aan de leerkracht vragen!

Is AVI bepalend voor wat je kind mag lezen?

Op zich een duidelijke nee. Ieder kind is vrij om te lezen wat hem leuk lijkt. Ik heb een aantal jaar de schoolbieb van mijn kinderen met een aantal andere moeders gedraaid. Daar waren de leerkrachten er behoorlijk op gebrand dat een kind het juiste niveau las. Op zich is daar ook wel iets voor te zeggen omdat boven je kunnen lezen je leesplezier uiteraard niet bevordert. Maar aan de andere kant is lezen ook niet leuk als je verhalen te lezen krijgt die kinderachtig voor je zijn vanwege hun eenvoud, maar je leesniveau zegt dat je niet verder kan.

Met andere woorden: als je leesbegrip hoger ligt dan je leesniveau zou ik het eerder aanbevelen om een moeilijker boek ook eens te proberen. Anders is lezen immers ook niet plezierig meer! Schadelijk is het niet en het schijnt zelfs zo te zijn dat lezen over dingen die je leuk vindt je leesniveau laat stijgen. Het AVI-niveau is niets anders dan leidraad. Maar kijk naar je eigen kind wat het wil! Er zijn kinderen die zo’n honger naar kennis hebben, bijvoorbeeld, dat meer moeite moeten doen om het te kunnen lezen, ze helemaal niets uitmaakt! Waarom zou je ze dan tegenhouden?

Avi-niveau boeken om te oefenen

Boekjes voor kinderen worden standaard ingedeeld in het AVI-systeem. Je kunt dus altijd zien bij welk niveau ze passen.

Let op: Je kind mag elk boek lezen dat hij of zij leuk vindt. Er is nog nooit aangetoond dat je leesniveau zakt als je een te makkelijk boek leest. Omgekeerd is er ook nog nooit aangetoond dat het schadelijk is om een te moeilijk boek te lezen. Er is wel aangetoond dat als kinderen boeken lezen die ze leuk vinden, hun leesniveau stijgt, simpelweg door het lezen zelf. Los van het AVI-niveau! Denk bijvoorbeeld aan boeken over dieren, over sport of over avontuur.
Het is net als met hardlopen: je wordt een goede lezer door veel te oefenen, veel te lezen dus. Een beetje uitdaging is daarbij heel gezond, maar soms is juist een rustige training zinvol!

Hierbij een aantal boekjes per niveau die je kind zou kunnen lezen:

Lezen is leuk

Lezen is leuk en leren lezen is eigenlijk nog leuker. De teksten en tekeningen in boeken helpen kinderen een nieuwe wereld te ontdekken. De serie beslaat het eerste leesjaar van kinderen. Hij sluit aan bij het moderne leesonderwijs en is getest op verscheidene basisscholen.

  1. ik ga lezen; eenlettergrepige woorden, met ondersteuning van illustraties – AVI START
  2. ik lees al; eenlettergrepige woorden, verwerkt in betekenisvolle zinnen – AVI START
  3. kijk eens, ik lees!; eenlettergrepige woorden, verwerkt in een kort verhaal – AVI START
  4. ik lees graag; korte, eenvoudige verhalen, ondersteunend door illustraties – AVI M3
  5. wat lees jij?; korte verhalen met meer moeilijke woorden – AVI M3
  6. ik wil meer lezen!; ook verhalen over meerdere pagina’s – AVI M3
  7. een stapje verder; meer tweelettergrepige woorden – AVI E3
  8. ik lees al goed; de verhalen worden langer en moeilijker – AVI E3

AVI-start

  • Waar is Noura? Jawel, een echte ‘van Loon’ voor kleuters. Met dit boekje heb je rechts woordjes voor de beginner staan, terwijl er links uit voorgelezen kan worden. Een boekje om gezellig samen bezig te zijn, dus!
  • Ik ga lezen. Ruim twintig illustraties waarin steeds vier tot zes woorden zijn gezet, AVI-Start. Deze woorden zijn ook onder de illustraties nog eens naast elkaar gezet. De illustraties, die met zwarte pen zijn getekend en ingekleurd zijn met aquarelverf, geven personen en situaties weer die bij de doelgroep passen: dieren, familie, op en in het water, in het bos, in de keuken, jarig op school, spelen en naar bed. Er zit geen vaste volgorde in de illustraties. Het zijn los van elkaar staande scènes.
  • K3 op de bus. Ook K3 heeft een eigen leren lezen lijn. In dit boek is het mooi weer. De meiden van K3 gaan op stap. Ze nemen de bus naar het meer. Na een fijne dag aan het water gaan ze weer met de bus terug naar huis. Het verhaal is geschreven in makkelijke taal met eenlettergrepige woordjes, korte zinnen en veel spreektaal, AVI-Start.

Meer boeken vind je hier.

AVI M3

  • Opa, speel je mee? van Arend van Dam. Het begin van echte verhaaltjes lezen in plaats van alleen woordjes! Dit boek heeft prachtige plaatjes en is een lief verhaal over een opa en zijn kleinkind.
  • Het grote avi doeboek. Dit vrolijke doeboek biedt urenlang vermaak: in de auto, op het strand of voor de tent! Oefen met lezen met de AVI-verhalen van je favoriete schrijvers: Jacques Vriens, Janneke Schotveld, Vivian den Hollander, Marianne Busser en Ron Schröder, Mirjam Mous en Arend van Dam. Genoeg gelezen? Doe dan één van de vele taalspelletjes of blader door naar één van de moppenpagina’s!
  • De hut van Fien en Sem. Deze geliefde serie van Vivian den Hollander draait om de twee vrienden Fien en Sem. Samen maken ze van alles mee: ze belanden per ongeluk in een verhuiswagen, bouwen een boomhut en zijn een inbreker op het spoor… of vergissen ze zich?

Meer boeken vind je hier.

AVI E3

  • De beesten van boer Bert speelt af op de boerderij is een verhalenbundel van Jan Paul Schutten dat bestaat uit korte verhaaltjes. Ieder avond even zelf een verhaaltje lezen is dus goed te doen!
  • De wilde prinses. Prinses Puk is een wildebras. Maar als ze meedoet aan het grote prinsessenexamen kleedt Puk zich netjes aan en doet ze haar best om een echte prinses te zijn. Zal dat lukken?
  • Het kleine draakje. Als Roos lekker in haar bed ligt, hoort ze ineens iets tegen het raam tikken. Het is Piet het draakje! Piets moeder is gebeten door een slang. Kunnen Roos en Piet de slang vangen en het medicijn vinden om Piets moeder beter te maken? Een spannend verhaal uit de serie leren lezen met Kluitman over draken, een gemene heks en een gevaarlijke slang, met prachtige, sfeervolle illustraties van Mariëlla van de Beek.

Meer boeken vind je hier.

AVI M4

  • De Hut van groep 4 is onderdeel van de leuke serie Koen en Lot, geschreven en geïllustreerd door Marianne Busser en Ron Schroder. In dit boekje heeft groep 4 een hut in de struiken en dan komt er onweer… En dan blijkt Koen ook nog zoek!
  • Wies de woeste piraat. Een geheime schat zorgt voor ophef in de piratenhaven. Piraat Wies en haar vriend Laslo gaan net als de rest snel op zoek. Want ze zijn dan wel de kleinste piraten van allemaal, maar ook heel erg dapper!
  • Suske en Wiske. een griezel in het kasteel; Suske en Wiske gaan op schoolreis. Ze bezoeken een oude kasteel. Opeens gaat het licht uit. Maar waar is het harnas van de ridder? Dat is op mysterieuze wijze verdwenen!

Meer boeken vind je hier.

AVI E4

  • Heerlijk genieten van een echt Geronimo Stilton verhaal! “SOS uit de ruimte” is een ‘makkelijk lezen boek’, waarin Geronimo een astronaut moet worden, wat hij eigenlijk helemaal niet wil… Een leuk boek, wat ook leuk is voor kinderen zonder leesproblemen!
  • Pas op, opa. Maak kennis met opa Bullebak: de chagrijnigste oude knar van de hele buurt. Met zijn vreselijke snor, nare baard en gemene prikoogjes ziet hij er angstaanjagend uit. En als er een bal in zijn tuin belandt wordt hij ook nog eens woest! Zou jij dan niet hard wegrennen? Mila en haar broertje Tom wel. Op een dag staat er bij hen iemand voor de deur. Tot hun verbijstering is het niemand minder dan opa Bullebak! En wat nog erger is: hun moeder heeft hem gevraagd om hun nieuwe oppas te worden! O nee! Wat nu?
  • Heksje Lily. Op de manege hoort Lilly verhalen over stoere Betsie, een echte cowgirl. Stoere Betsie kan paardrijden en schieten als de beste! Lilly wil haar weleens in het echt zien. Met behulp van haar toverboek belandt ze in het Wilde Westen. En daar gaat het er nog wilder aan toe dan ze dacht! Samen met stoere Betsie gaat Lilly de strijd aan met alle schurken die ze tegenkomen.

Meer boeken vind je hier.

AVI M5

  • Van Janny den Besten een boek over 1 April, wat eveneens meteen de titel is. Een heerlijk vrolijk verhaal rondom 1 april, waarbij een tweeling allerlei zaken probeert te regelen. Zo wordt de meester voor de gek gehouden en gaan ze op zoek naar een man voor hun tante.
  • Pluk van de Petteflet. Pluk had een klein rood kraanwagentje. Hij reed er mee door de hele stad en hij zocht naar een huisje om in te wonen. Af en toe stopte hij. En dan vroeg hij aan de mensen: ‘Weet u niet een huis voor me?’ Dan dachten de mensen even na en zeiden: ‘Nee.’ Want alle huizen waren vol. Gelukkig kwam Pluk de duif Dollie tegen en die wist wel een huisje. Een prachtig kamertje in het torentje van de Petteflet.
  • De GVR van Roald Dahl; Sofie ligt ’s